blue

Nieuws & publicaties

De barcode (r)evolutie: klant en retailer winnen

De barcode (r)evolutie: klant en retailer winnen

04 november 2020

De Rabobank heeft in samenwerking met de Future Store Arnhem een artikel geschreven waarin een belangrijke innovatie centraal staat:

De barcode (r)evolutie: klant en retailer winnen.

De Future Store Arnhem is een broedplaats van nieuwe technologieën die toepasbaar zijn in de retailsector. In een live omgeving worden deze werkende technologieën gedemonstreerd. De Future Store werkt samen met de Rabobank om een verbinding te maken tussen technologie en relevante stakeholders zoals ondernemers, onderwijs en overheid. Kasper Kwant is mede-initiatiefnemer en Olaf Zwijnenburg is vanuit zijn rol als sectorspecialist Retail & Groothandel bij Rabobank ambassadeur van de ‘Future Store Arnhem | powered by Rabobank’.  

Kernpunten
De kernpunten van het artikel kunnen als volgt worden samengevat:

·      Technologische vernieuwing hoeft niet altijd te bestaan uit het ontwikkelen van nieuwe dingen. Ook bestaande technologieën kunnen worden doorontwikkeld. Het doorontwikkelen van de barcode is een voorbeeld daarvan. Deze relatief oude technologie is door de ‘Future Store Arnhem | powered by Rabobank’ verder doorontwikkeld en gekoppeld aan andere technologieën. De vernieuwing zit daarbij met name in het informatiesysteem dat aan die barcode is gekoppeld. De barcode krijgt daarmee een nieuw en dynamisch leven.

  • De voordelen van de nieuwe technologie, met bij operationele inzet van het concept daadwerkelijk één unieke barcode per uniek product, ten opzichte van de bestaande barcode zijn: 1) bevat veel meer informatie 2) laat informatie beter en makkelijker ontsluiten, ook via eigen smartphone 3) kan informatie beter koppelen aan fysieke winkels, bijvoorbeeld via schermen 4) kan informatie beter delen binnen de waardeketen 5) verhoogt de betrouwbaarheid van informatie 6) koppelt informatie met blockchain en 7) levert veel meer mogelijkheden op voor ’dynamic pricing’ zonder enige manuele handeling.
  • Het bijzondere van deze (r)evolutie is dat zowel de klant als de retailer winnen waarbij in de hele waardeketen nieuwe kansen ontstaan.Zo kan informatie door de partners in de waardeketen veel beter gedeeld worden waardoor voorraden kunnen worden geoptimaliseerd. Klanten kunnen veel beter geïnformeerd worden over bijvoorbeeld de herkomst van producten, de productiewijze en de gebruikte grondstoffen. Een meer dynamisch systeem van afprijzing leidt tot minder voedselverspilling en tot betere marges.

Om de inhoud van het artikel verder te illustreren, heeft de Rabobank een ‘live voorbeeld’ in het artikel opgenomen. Dit voorbeeld laat de voordelen van de nieuwe technologie zien en toont de reis van een groentemandje van teler tot retailer.Het voorbeeld bevat een THT-datum barcode die de werking van het systeem bewijst: ieder nieuw uur wordt de prijs van die gelijkblijvende barcode aangepast. Test maar!

Toon overzicht
Toon archief
blue

Nieuws

border