blue

Nieuws & publicaties

Digitale vrachtbrief bespaart miljoenen

Digitale vrachtbrief bespaart miljoenen

01 november 2013

Handel, industrie en de logistieke sector hebben een digitale vrachtbrief ontwikkeld die het bedrijfsleven jaarlijks minimaal 675 miljoen euro kan gaan besparen.

Door de vrachtgegevens volledig te digitaliseren kan de papieren versie straks helemaal overboord worden gegooid.

 Dat onthulden Transport en Logistiek Nederland (TLN), verladersorganisatie EVO en Beurtvaartadres (uitgever van vervoersdocumenten) gister op de vakbeurs ICT en Logistiek in Utrecht. De organisaties gaven tegelijkertijd het startsein voor de ontwikkeling van TransFollow, waarbij ook MKB-Nederland nauw betrokken is.

TransFollow is een platform dat voor de gehele logistieke sector een digitale en juridisch gewaarborgde versie van de voor het goederenvervoer noodzakelijke documenten mogelijk maakt. Ook krijgt de geadresseerde hiermee eindelijk inzicht in het exacte tijdstip van de te ontvangen goederen.

Handtekening
„Met 450 miljoen vrachtbewegingen per jaar en een kostenbesparing die kan oplopen tot tienduizenden euro’s per bedrijf, betekent dit voor de hele logistieke sector een potentiële besparing van 675 miljoen euro per jaar. Eén papieren vrachtbrief kost een bedrijf namelijk al 4,50 euro per stuk. Voor de logistieke sector is de digitalisering verder van belang omdat in veel gevallen een getekende vrachtbrief nodig is om te kunnen factureren. En waar men nu nog moet wachten tot de papieren versie met alle handtekeningen terug is, kan met TransFollow direct tot facturatie worden overgegaan als de laatste handtekening is gezet”, legt EVO-directeur Machiel van der Kuijl het belang uit.

„Alle partijen in de logistieke keten hebben voordeel bij TransFollow: afzenders, logistieke dienstverleners, subcontractors en geadresseerden”, meent Beurtvaartadres-directeur René Bruijne. „Het is hoog tijd om alle (mobiele) devices, boordcomputers en interne software in de logistieke keten met elkaar te verbinden. En dit is nog maar het begin. Met TransFollow kan Nederland zich internationaal gaan onderscheiden in de logistieke sector. Het platform kan uitgebreid worden met communicatie tussen geadresseerde en chauffeur, veilig onbemand afleveren, et cetera.”

Van der Kuijl: „Voor verladers is het ontzettend belangrijk om rechtstreeks informatie te ontvangen van de klant over het tijdstip van afleveren en compleetheid van die aflevering. Ik denk dat dit platform kan uitgroeien tot het platform dat het goederenvervoer in Europa gaat faciliteren.” 

Bron: De Telegraaf / G. Termaat
Toon overzicht
Toon archief
blue

Nieuws

border